11 Minuter|Av Nybblering

Styrdokumentet

– en redogörelse kring vad Styr snyggt verkligen betyder för dig och din omgivning

Bakgrunden

Skalbolaget Nybblerings intressenter slänger sig med en paroll: Styr snyggt.
Det är ingen innehållslös floskel – och dekalen förpliktigar. Styr snyggt är lika mycket ett sinnelag som det är ett utövande av färdigheter. Styr snyggt är också en framåtrörelse. Och ett ansvar.

Ansvaret

Farkoster prydda med Nybbleringsdekalen ska utmärka sig i trafiken. De ska ge en ointresserad och oinvigd omgivning anledning att höja på ögonbrynen. Och det utifrån att fordonet framförs respektfullt, elegant och med högsta precision.

Att styra ett fordon snyggt innebär flera saker. Detta dokument behandlar såväl de tekniska som de mentala aspekterna. Samtidigt är det ett styrdokument och inte en komplett vägledning. Nämnda framåtrörelse handlar om att på egen hand vidga begreppet konfliktfritt.

Förkunskapskraven

En bred förståelse för fysikens lagar är fundamentalt. En person som styr snyggt vet att använda dessa lagar till sin och farkostens fördel. Utan förståelse för dessa lagar går det inte att styra snyggt.

Lär känna åkdonet

Vilket slags fordon sitter du i/på. Vilket är dess primära syfte? Vilka är dess styrkor respektive svagheter? Förstå konstruktionen och identifiera farkostens ”sweet spot” Mellan vilka varvtal får du mest tillbaka? När du identifierat den delen av registret är det därifrån du sedan gör små avstickare.

Använd insidan för att synliggöra utsidan

Trafik är per definition en bred definition. Vi som styr snyggt definierar den ännu bredare. Du ska aldrig utsätta medtrafikanter för risker. Enligt Styr snyggt-normen ska du heller inte ge omgivningen anledning att irritera sig över din framfart. I det fall det skulle kunna föreligga en sådan risk ska den synbart adresseras. Står du på genom en sektion där inga risker föreligger annat än för dig själv och du samtidigt närmar dig bebyggelse och/eller medtrafikanter, då tar du ner farten och passerar med maximal respektfullhet och ackuratess.

Körtekniken

För att styra snyggt krävs mjuka, sömlösa, övergångar mellan körningens olika moment. Nedanstående guider täcker på intet sätt in alla aspekter av snygg styrning. De är däremot goda exempel som sammantaget signalerar adekvat kunskaps- och medvetandenivå.

Gaspedalen är inte ett ”av eller på-redskap”. Den har ett spel för att det ska användas. En snygg start innebär att varvräknaren ligger blickstilla tills kopplingen släppt taget.

Identifiera farkostens gravitationscentrum. Det är utifrån det du jobbar, hela tiden. Lär dig att verkligen känna hur fordonet beter sig vid acceleration, inbromsning och kurvtagning. Att låta chassi och fjädringskomponenter jobba så ostört som möjligt är
En bra tumregel. Att förstå den regeln utan en vidare förklaring än så är en del av den mentala biten.

Dra aldrig motorn till varvstoppet. Tänk på ljudet av varvstoppet som en jättelik finne på näsan på din bröllopsdag.

Växlingsförfarandet ska förberedas. Inget moment ska ta mer tid i anspråk än nödvändigt. Samtidigt är det inte tiden som räknas. Lägg handen på växelspaken med ett lätt tryck i den önskade växels riktning. Därefter trycker du ner kopplingen snabbt.
Vald växel kommer att kugga i snabbt och rent. Släpp kopplingen snabbt men kontrollerat.

Tillämpa så kallad trail braking när hastigheten behöver reduceras markant. Bromskraften ska vara som starkast initialt, för att gradvis minska ju närmare kurvans skärningspunkt du kommer. Därefter går du sömlöst över till att möta med gas.

TIPSEN:
Kör du bil, prova att framföra den i strumplästen. Det ger en förfinad känsla av hur mycket input som krävs.

Kör du motorcykel, greppa handtagen med fingerspetsarna och låt bara den främre delen av trampdynorna vila på fotpinnarna.

Ambassadörskapet

Gläds åt din dekal. Berätta gärna vad den föreställer, tala om vad den innebär och svara artigt och korrekt på alla eventuella frågor. Tipsa gärna om vår digitala hemvist, www.nybblering.se, för mer information.

Rättigheter och skyldigheter

Alla har rätt att bli en del av Nybbleringsgemenskapen, förutsatt att detta styrdokument accepteras i sin helhet. Alla dekalinnehavare har såväl rättigheten som skyldigheten att utan omsvep avlägsna dekaler från fordon som inte framförs enligt Styr snyggt-normen.

 

Kansliet 2020–05-22

Johan Gröndahl

Banchef

Kansli-Kerstin

Verklig beslutsfattare