7 Minuter|i Köpguide|Av Johan Gröndahl

Plastic fantastic– köpguiden till Lotus Excel

Aldrig den modell som först poppar upp när Lotus kommer på tal. Alltid rätt ändå. Lotus Excel lockar med skojförpackad användbarhet – för en spottstyver. Asfalt stakar ut vägen till det lyckade köpet.

Mekanik

Excel omskrivs som Lotus mest driftsäkra modell. Det är mycket Toyota under plasten, och det är en av förklaringarna. Motorn är dock Lotus egen och den är rejält dimensionerad. I Excelbilarna förekommer två versioner, beroende på tillverkningsår. Fram till 1986 är effekten 160 hästkrafter och därefter 180. Samtliga svensksålda bilar har dock den svagare varianten – oavsett årsmodell. Motorn har inga typfel men kan läcka olja från ventilkåpan. Ofta beror det på att ventilkåpan dragits för hårt, då reser sig packningen i nederkant och olja sipprar ut. Kamremsbyte bör ske vart tredje år eller efter 1500 mil. Växellådan är femstegad, av fabrikat ZF och identisk med den i tidiga Toyota Supra. En trevlig bekantskap. Kopplingslamellerna är också från ZF, men tryckplattan är Lotus egen konstruktion. Att trycka ner kopplingspedalen ska inte vara en ansträngning. Inspektera motorutrymmet grundligt, lys med ficklampa och leta spår efter vätskeläckage. Provkör. En frisk Excel känns solid, är fri från knarrande och klonkande och har en jämn motorgång. Den ska gå att köra silkesmjukt utan protester. Pröva samtliga elektriska funktioner. Pop-up-lyktorna ska gå upp utan mankemang och missljud. Välj bort objekt med oklar servicehistorik.

Reservdelar

Reservdelar är ingen bristvara, inredningsdetaljer undantagna. Det som gör sökandet mer spännande är det faktum att många delar hämtats från andra märken. Börja med att leta upp referenslistor på internet. Några svenska firmor håller anständiga lager och tar hem från det brittiska öriket. Annars är det handla via nätet som gäller. Priserna sticker inte ut åt något håll, sett med standardbilsögon. Billigt alltså.

Kaross

Den starka karossen är vakuumgjuten i två delar och sammanfogad vid midjelisten. Huvar, dörrar, stötfångare och strålkastarlock går att köpa separat från England. Kolla så att inpassningen av dörrar och huvar är symmetrisk, och ha i åtanke att en plastkaross per definition medför bredare skarvar. Titta också efter sprickor i lacken, främst vid vindrutans nederkant. Mindre skador kan åtgärdas genom att slipa bort gelcoaten, återuppbygga ytan och sedan lackera. Klarlackssläpp förekommer, främst på importbilar och då på taket.

Chassi

Ramen är Excels främsta styrka. Bokstavligt talat. Konstruktionen, av galvaniserat stål, är formad som ett kryss. Den kroknar inte i första taget men skulle olyckan med versal begynnelsebokstav vara framme går även den att beställa från England. Rost kan få fäste på två håll: i balken som huserar de bakre bältesinfästningarna, inspekteras underifrån, och i krockskyddsbalkarna i dörrarna, inspekteras genom demontering av dörrsidorna.

Elsystem

Mörkrets furste, Lucas, hittade aldrig fram till Excel. Det är bra. Bra är också elsystemet från Bosch. Alla komponenter har separat jord eftersom karossen är av plast. Betrakta kontaktytorna som vore de drottningens juveler. De bakre lyktglasen är hämtade från Rover SD1 och är monterade med dräneringshålen uppåt. Säkerställ att de inte förvandlas till kulörta akvarier.

Detta har hänt

1974: Lotus Eclat lanseras, en coupéversion av sportkombin Elite. Motorn på två liter ger 160 hk, lådan är fyr- eller femväxlad, den senare från föregångaren Elan +2S.

1980: Dags för Eclat Series II med motor på 2 174 cc. Fortfarande 160 hk, men mer
bottendrag. Femväxlad Getrag-låda.

1982: Eclat Excel lanseras. Namnet är en manöver för att kringgå kravet på ett nytt typgodkännande.

1982: Namnet Eclat Excel förpassas till papperskorgen och vinylen på bakstammen lyder nu kort och gott: Excel. Inga tekniska skillnader jämfört med föregångaren.

1984: Nu heter bilen bara Excel. Inga tekniska skillnader jämfört med föregångaren. Fälgar från Toyota Supra.

1986: HC-motorn (high compression) gör entré 1986, 20 fler hästkrafter att leka med. 180 totalt. Och den stuvas ned i en kaross som svällt på alla ledder: ”widebody”. Automatlåda som tillval.

1988: Karossen omarbetas i front och akter och en ny fälgdesign introduceras. Fjädringen uppdateras.

1992: Jubileumsmodellen, tillverkad i 17 exemplar, markerar slutet för Excel-eran. Snygg som få med tvåfärgad läderinredning och med fälgcentrum lackerade i bilens färg – Marque Lotus. En variant på British Racing Green.