i Övrigt|4 Minuter|Av Johan Gröndahl

En racerbana föds

En sensommarkväll för dryga tjugo år sedan satt tre uttråkade ynglingar på en garageuppfart i Västra Husby och funderade på vad de skulle göra för att muntra upp tillvaron en smula. Gossarna var samtliga mer eller mindre färska körkortsinnehavare, och deras respektive bilar var mer än något annat kapslar av förväntan.

Låt oss rejsa riktigt ordentligt. Vägarna runt Nybble är trevliga, sa någon. Nybblering! utbrast en annan. Ja! gormade den tredje. Bilarna, en Volvo Amazon, en Ford 15m RS och en Mazda 323 kombi tömdes på allsköns bråte och därefter gick färden mot Shell-macken i Söderköping. Shell V-Power skulle visst vara adrenalin för motorer. Vi tankade tio liter vardera.

Den sicksackande konvojen – däcken skulle ju värmas – letade sig ut mot Östra Rydsvägen och satte fart mot Kulefall. Fort gick det och avstånden var i alla fall Nascar-mässiga. Amazonen låg förhållandevis stadigt i kurvorna. Forden vinglade lite i högfartskurvorna och Mazdan var hopplöst efter redan några kilometer in på det 40,8 kilometer långa varvet.

Strax innan Östra Ryd manifesterade Amazonen sitt kraftövertag. Trots felfri slipstreaming förmådde inte Fordens 1,7-liters V4 hålla Volvons raka tvålitrare stången.
Över det lilla samhället spreds en svag doft av brända bromsbelägg. När den väl nått byns näsor syntes bara en vit Mazda. The usual suspects var redan inne på nästa stint.

Sträckan Östra Ryd–Gårdeby prövar framför allt bromsar och fjädring. I Alpinasvepet, en lömsk sektion ungefär på mitten av sträckan, höll den något framtunga Forden på att syna diket. Mazdan likaså, men av annan anledning. Inifrån Fordkupén sågs Amazonen alltmer frångå adekvat spårval – bromsförmågan var uppenbarligen inget vidare – och i backspegelns syntes emellanåt Mazdans glada nylle. Och då närmast diagonalt.

Det ska erkännas att vi alla faktiskt tog det lite lugnare från Gårdeby mot Hylinge. När vi i samlad tropp äntrade sista stinten, Söderköping via Nybble var dock oförståndet tillbaka med full kraft. Genom några partier, strax innan pressläktaren till exempel, var Forden uppenbart snabbare än Volvon. Till de få omkörningstillfällen sträckan bjuder anlände dock Amazonen i ensamt majestät.

Tillbaka på macken i Söderköping utvärderades rejset högljutt. Ljudet av svalnande metall ackompanjerade Calippo-ätandet på ett föredömligt vis. Nybblering var född.
Alltsedan denna kväll har mången sportvagn och några motorcyklar tagit sig an varvet. För de allra flesta har det gått bra, men en kurva förtjänar sitt namn mer än någon annan: Pipsvängen. Hittills har såväl lagens långa arm som en ambitiös tvåtaktsåkare fått se sig besegrade av den.

Styr snyggt

Nybblering


Du hittar Nybblering strax utanför Söderköping