Livet – som det borde vara
Asfalts Johan Gröndahl flyr vardagsbestyren och finner ett briljant livsknep.
Det finns saker man borde göra oftare. Små utflykter från vardagen, exempelvis. För några veckor sedan visade sig sommaren på allvar och helt plötsligt var tankarna om en tillvaro på sydligare breddgrader återigen på behörigt avstånd. För det är ju så, att detta land är ett totalt mörker. Oftast. Mörkret består av flera komponenter: kompletteringshandla, plocka ur diskmaskinen och skifta däck, till exempel. Avståndet till dessa återkommande och själsdödande göromål är som längst när du finner dig själv bakom ratten i en livsnjutarmaskin. De kan bära flera skepnader, maskinerna alltså. Definitionen bestämmer du. För dagen är min passande nog draperad i kulören Soul Red – och går under namnet Mazda MX-5.
Det går att skriva spaltkilometer om modellens betydelse, hur den återupplivade den klassiska engelska folksportvagnen i slutet av 1980-talet och hur den till det receptet adderade driftsäkerhet. Det går också utmärkt att tycka att den inte alls är en gammal MG. Framför allt går den att tycka om – om man tar den för vad den är: En körglad liten sak.
Från Norrköping blir det Gamla Övägen ut, den nya sträckningen efter avfarten mot Evalund förnöjer. Svepande kurvor hela vägen mot höjden innan det bär utför igen ner mot Göta Kanal. Högsta växeln och jämn fart blev receptet den här gången. Mer involverande körning får vänta tills Hylingevallen försvinner i backspegeln och milen mot Östra Ryd inleds. Men innan dess ska ett rejält kamerstativ, en reflexskärm och väskor med ytterligare kamerapryttlar ner i skuffen. Dessutom ska Ilari Bjuvander, fotografen, åla sig ner i passagerarstolen.
Tvålitersmotorn svarar bra från botten men det blir snabbt tydligt att det lönar sig att låta varvräknarnålen närma sig det röda fältet. Varje växling är en fröjd, den mekaniska samklangen formligen strålar ur den klotrunda och läderklädda knoppen. Fjädringen är inte fullt lika perfekt, den upplevs något mjuk vid verkligt inspirerad körning, men obehagligt blir det aldrig. MX-5:an är i grunden mycket välbalanserad. Östra Ryd passeras raskt.
Vägen mot Björsäter tarvar lägre hastigheter, samtidigt intensifieras arbetet bakom ratten. Fjärilar-i-magen-krön och tvära kurvor bjuds mest hela tiden, Mazdan är hemma och här händer något besynnerligt: Fartkänslan upplevs inte vara direkt avhängig hastigheten. Det är inte vägens dimensioner eller omgivningen som spelar mig ett spratt, möjligen är det närmiljön – sittbrunnen – som åter hamnar i en mer central del av synfältet och då påminner om bilens litenhet. Festligt.
Efter att ha knäppt öppningsbilden till detta reportage kurrar det i kistan och vi bestämmer oss för att äta pizza i Åtvidaberg. Tänk om vi får fatt i varsin ”Sagga special”, namngiven efter karaktären Sagga i lokalproducerade Youtube-serien Torghumor! Utöver smakupplevelsen skulle en sådan måltid dessutom resultera i något så ovanligt som en legitim Instagram-bild på föda. Bagaren känner inte till serien – fel pizzeria – men gräddar oss två fenomenala pizzor medan vi gläds åt de cirkulerande Epa-traktorerna och de sänkta Volvo-bilarna. Båda är vanligt förekommande här.
”Jobbet” är i princip klart men vi vill fånga dagen, Carpe Diem, liksom. Det bär iväg mot Kisa. Efter ett par kilometer står fem rådjur och stirrar på oss från vägkanten. Vi stannar, stirrar tillbaka och hejdar också två tjejer i en mötande farkost.
– Mycket vilt här, spätta inte på för allt vad bilen är värd, förklarar vi myndigt. Vi får ett skratt tillbaka och tjejerna försvinner i tretti knyck, eller hur snabbt en mopedbil nu går. Vår selektiva varseblivning håller i sig tills vi ser Åsundens vattenspegel. Sträckan härifrån till Kisa är en av Östergötlands bästa, underskön och uppviglande.
Mazda MX-5 är bestyckad med en fyrcylindrig motor på endera 1,5 eller 2 liter. 131 respektive 160 hästkrafter. Väljer du tvålitersalternativet behöver du också bestämma dig för om du vill ha bilen i Comfort- eller Sport-utförande. Pristillägget om 30 000 kronor för sportutförandet köper dig stötdämpare från Bilstein, stolar från Recaro och fräsigare fälgar. Kurvljus, döda-vinkeln-varning, parkeringssensorer och automatisk avbländning av helljuset ingår också. Likaså ett nyckellöst låssystem och en herrejösses-stereo från Bose. Vi spisar Spotify-spellistan ”Best of Asfalt S03”. Det kan du också göra.
Ytterligare några bilder knäpps vid sjön Järnlunden utanför Rimforsa, sedan blir det riksväg 34 för hela slanten. Residensstaden angörs via Vikingstad och Malmslätt och depåstoppet vid Braskens Bro går mest ut på isglass och planering av sista etappen. 210:an till Västra Husby, Gamla Övägen och så ner i bingen – så får det bli. Suffletten vägrar vi fälla upp, värmereglaget på max bara. Iväg. Medan rumpgrillarna hettas upp resonerar vi oss fram till att Mazda MX-5 inte är någon renrasig sportvagn, den behärskar alltför många discipliner alltför bra för att vara en sådan. Kompletteringshandlande, exempelvis.
Mazda MX-5 2,0 Sport
Pris: Från 269 900 kr.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift, manuell växellåda.
Prestanda: 0-100 km/h: 7,3 sek, toppfart 214 km/h.
Bränsleförbrukning: 6,6 l/100 km vid blandad körning.
Johan Gröndahl
Johan Gröndahl är reklamman, redaktör och en jippoarrangör. Han är också född i fel årtionde. I garaget just nu: Bmw 2000 tilux -69, Cagiva Freccia -90, Alfa Romeo Giulietta -13